De som bygger det nye Norge med Silvija Seres

Vi feirer ikke våre norske næringslivshelter nok. Uten denne forståelsen og entusiasmen disse sitter på blir all innovasjonsprat teoretisk og preget av å dilte etter Silicon Valley eller Sverige. Vi må forstå hva vi er virkelig gode på for å kunne bli best i noe.

De som bygger det nye Norge er en serie med podkaster, der Silvija intervjuer ledere fra de altfor lite kjente, norske industrielle suksesser. Bedriftene er unike på verdensbasis og nødvendige for å bygge et vellykket narrativ rundt det nye Norge.

Følg oss i iTunes!

Hver mandag og torsdag morgen publiseres nye episoder av podkasten ‘De som bygger det nye Norge’.

Episode 30: Vi oppsummerer første sesong – hva har vi lært?

Silvija Seres

Publisert mandag 18. september. Hvilke lærdommer sitter vi igjen med fra sesong 1 av podkasten ‘De som bygger det nye Norge’?

Episode 29: Slik ble Gelato en gründersuksess

Henrik Müller-Hansen, Gelato

Publisert torsdag 14. september. Hør podkast-episoden med Henrik i Gelato og hans fire råd for å skalere opp bedriften.

Episode 28: Det er dumt å begynne et sted Norge ikke har historie

Erik Langaker, investor

Publisert mandag 18. september. Hva er hemmeligheten bak næringslivssuksessene til Erik Langaker? Og hva er hans beste tips til å investere?

Episode 27: 3 tips til å forstå kundenes behov

Jostein Magnussen, Netlife Design

Publisert mandag 11. september. Hvorfor er det viktig å ha sluttbrukeren i sentrum og hvordan forener man brukerens behov og målene bedriftene har?

Episode 26: Slik tenker du mer sirkulært

Cathrine Barth

Publisert torsdag 7. september. Neste stegs industrialisering handler om å utvikle forretningene til mer bærekraft og bedre økosystemer som henger sammen, sier Cathrine Barth.

Episode 25: Algoritmenes makt

Sigurd Grytten, ZYNK

Publisert mandag 4. september. – De eier algoritmen, de eier robotene og de eier informasjonsmengden. Da er det et privat selskap som eier verden da, forteller Sigurd Grytten i Zynk.

Episode 24: Derfor lønner det seg å jobbe tverrfaglig

Kim Krogstad, Making Waves

Publisert torsdag 31. august. – Det er i skjæringspunktet mellom menneskene med forskjellig kompetanse vi ser at vi kan skape verdi for kundene våre, forteller Kim Krogstad i Making Waves.

Episode 23: Hvordan ta smartere og mer effektive beslutninger basert på data

Bente Storehaug, Wizaly Nordic AS

Publisert mandag 28. august. Samtale med Bente Storehaug om datadrevet attribusjon.

Episode 22: – Vi må bli flinkere til å dele

Walter Qvam, Kongsberg Gruppen

Publisert torsdag 24. august.  Walter Qvam er tidligere CEO i Kongsberg Gruppen. Han mener nordmenn er innovative men har problemer med å ta det ut i verdensledende produkter.

Episode 21: Skape kultur for omstilling og nyskaping

Birger Magnus, NRK/Kolonial/Hafslund

Publisert mandag 21. august. Få norske ledere vet hvordan innovasjon skjer i en virksomhet, forteller styreleder Birger Magnus i NRK.

Episode 20: In-house eller outsource?

Torbjørn Larsen, NAV

Publisert torsdag 17. august. Torbjørn Larsen er mannen som for to år siden fikk “Norges mest krevende IT-jobb” som IT-direktør for Nav.

Episode 19: Å digitalisere bedriften er ikke nok

Anette Mellbye, Schibsted

Publisert mandag 14. august. Digitalisering handler om å gi forretningsmodellen din digitale hjul. Men når den eksisterende forretningsmodellen har en utløpsdato holder ikke det, forteller Anette Mellbye.

Episode 18: Politikkens bidrag i den digitale transformasjonen

Ketil Solvik-Olsen, FrP

Publisert torsdag 10. august. Statsråden snakker om hva slags rolle politikken har i den digitale transformasjonen og hvilke fordeler Norge har for å lykkes med denne endringsprosessen.

Episode 17: Slik lykkes man med internasjonal vekst

Sigve Brekke, Telenor Group ASA

Publisert mandag 7. august. Denne episoden handler om Brekkes ledelsesfilosofi, Telenors eventyrlige vekst på 2000-tallet, hvordan man attraherer de beste talentene og hvordan man kan lykkes med internasjonal vekst

Episode 16: Hvordan skape suksess gjennom feiling

Karianne Melleby, DNB

Publisert torsdag 3. august. Karianne ledet Telenor-eide Comoyo som skulle ta opp kampen med Netflix. Men etter bare to år og noen hundre millioner kroner senere var fiaskoen et faktum

Episode 15: Innovasjon gjennom anbud

​Håkon Haugli, Abelia

Publisert mandag 31. juli. – Det blir sagt at lyspæren ble ikke til gjennom en gradvis utvikling av stearinlyset. Det synes jeg er en god beskrivelse av hva innovasjon er. Det er også slik anbud bør utformes, sier Håkon Haugli.

Episode 14: Fra tradisjonelt rederi til havets Amazon

Jan Eyvin Wang, Wilhelmsen

Publisert torsdag 27. juli. Det å ligge i forkant og være med på å påvirke næringen tror vi er viktig. Det kan ha en pris i begynnelsen, men vi tror det er den eneste veien for å være her for alltid, forteller Jan Eyvin Wang i Wilhelmsen.

Episode 13: Nå må også Norge endre seg

Vibeke Hammer Madsen, Virke

Publisert mandag 24. juli. Det å bygge en entreprenørskapskultur går ut på at det å se på de å feile som en kompetanse. Det tror jeg blir viktig med tanke på det skiftet vi nå står i, forteller Madsen.

Episode 12: Derfor blir forskning helt avgjørende for den norske omstillingen

Morten Dalsmo, SINTEF

Publisert torsdag 20. juli. Vi har vist flere ganger at vi kan bygge opp noe fra bunnen av ved å ha et godt samarbeid mellom myndigheter, næringsliv, akademia og forskningsinstitutter.

Episode 11: Vurder risikoen av å ikke handle

Frode Eilertsen

Publisert mandag 17. juli. For risikoen ved å være for sent ute er disproporsjonal i forhold til konsekvensen av at man er ett eller to år for tidlig ute.

Episode 10: Lære, forkaste og feile fort – testing er den nye utredningen

Fredrik Winther, Oslo Business Region

Publisert torsdag 13. juli. Hvordan skal det private næringslivet, offentlig sektor og politkerne samarbeide på best måte for å møte utfordringene som kommer?

Episode 9: Særnorske fordeler, strategiske samarbeid og internasjonal suksess

Eldar Hauge, Indra Navia

Publisert mandag 10. juli. 46 flyplasser, utfordrende topografi, dårlig vær og kravstore kunder er konkurransefortrinn for Indra Navia. Når du har løst det i Norge da har du løst det for alle.

Episode 8: Slik revolusjonerer vi dagligvarebransjen

Karl Munthe-Kaas, Kolonial

Publisert torsdag 6. juli. Hvordan utfordrer man en tung og tradisjonell bransje med 20 tomme hender? Det diskuterer Karl og Silvija i episode 6.

Episode 7: Det politiske aspektet i den digitale transformasjonen

Else-May Botten, Arbeiderpartiet

Publisert mandag 3. juli. I episoden diskuterer blant annet Else-May og Silvija hvilken rolle politikerne kan ta i den store omveltningen vi står ovenfor.

Episode 6: Teknologi må ligge i bedriftens DNA

Christoffer Hernæs, Skandiabanken

Publisert torsdag 29. juni. I episoden prater Silvija Seres og Christoffer Hernæs om hvorfor teknologi må ligge i bedriftens DNA.

Episode 5: Fra damp til digital – derfor vinner teknologioptimistene

Espen Andersen, BI

Publisert mandag 26. juni. I episoden prater blant annet Silvija og Espen Andersen om de store historiske, teknologiske driverne.

Episode 4: Slik rundet vi én milliard spillere og skalerte opp Kahoot

Johan Brand, Kahoot

Publisert torsdag 22. juni. I podcasten snakker Brand om at vi kan bygge verdens beste og tillitsbaserte systemer fordi vi vet verdien av det og har sett det. Men hva skal Norge leve av i tiden som kommer?

Episode 3: Derfor må man tenke globalt fra første stund

Anne Worsøe, Backen&Beck

Publisert mandag 19. juni. I episoden prater Anne Worsøe om sine erfaringer med gründerlivet før, under og etter Silicon Valley, samt digitalisering, offentlige institusjoner, AI og damer i teknologi.

Episode 2: Hvilke endringsdrivere er viktigst og hvordan møte dem?

Preben Carlsen, Trigger

Publisert torsdag 15. juni. Preben Carlsen forklarer hvorfor han endret det prisvinnende PR-byrået Trigger til et utviklingsbyrå og deler tanker om hva Norge skal være verdensmestre på i fremtiden.

Episode 1: Slik lyktes Ruter i den digitale transformasjonen

Bernt Reitan Jenssen, Ruter

Publisert mandag 12. juni. Hør hvilke tiltak Bernt og resten av gjengen i Ruter satte i gang for å øke kundetilfredsheten med den offentlige transporten.